Ernest Van den Panhuysen
72 x 53 cm
Zelfportret
olie op canvas
Autoportrait
huile sur toile
Selbstporträt
Öl auf Leinwand
40 x 30 cm
Zigeunerin
olie op canvas
Cigane
huile sur toile
Zigeunerfrau
Öl auf Leinwand
105 x 88 cm
Fakir met lans
olie op canvas
Fakir avec lance
huile sur toile
Fakir mit Lanze
Öl auf Leinwand
40 x 30 cm
Grijze eminentie
olie op canvas
Eminence grise
huile sur toile
Graue Eminenz
Öl auf Leinwand
45 x 33 cm
De dichter
olie op canvas
Le poète
huile sur toile
Der Poet
Öl auf Leinwand
32,5 x 26 cm
Man met sigaar
olie op canvas
Homme avec cigare
huile sur toile
Mann mit Zigarre
Öl auf Leinwand
32,5 x 24,2 cm
Bedelaars
olie op canvas
Mendiants
huile sur toile
Bettler
Öl auf leinwand
22,5 x 32,5 cm
Olifanten in het circus
olie op canvas
Eléphants au cirque
huile sur toile
Elefanten im Zirkus
Öl auf Leinwand
50 x 62 cm
Twee dromedarissen
olie op canvas
Deux dromadaires
huile sur toile
Zwei Dromedare
Öl auf Leinwand
18 x 27,5 cm
Twee leeuwen
olie op canvas
Deux lions
huile sur toile
Zwei Löwe
Öl auf Leinwand
Leeuw
olie op canvas
Lion
huile sur toile
Löwe
öl auf Leinwand
37 x 25 cm
Katjes
olie op canvas
Chatons
huile sur toile
Kätzchen
Öl auf Leinwand
34,5 x 37 cm
Kat en hond
olie op canvas
“Vol innigheid zijn zijne dierenschilderingen in ’t algemeen. Hij heeft ’n zekerheid in z’n hand, ’n gevoel voor lijn en koloriet, ’n zeer gevoelig-zachte ziel: zijn hart is een schatkamer van goedheid.” – Karel Rutgeerts (1933)
Chat et chien
huile sur toile
Katze und Hund
Öl auf Leinwand
60 x 80 cm
Gezadeld legerpaard
olie op paneel
Cheval de l’armée sellé
huile sur toile
Gesatteltes Armeepferd
Öl auf Leinwand
40 x 31,5 cm
Hond met haas in de muil
olie op canvas
Chien avec lièvre dans la gueule
huile sur toile
Hund mit Hase im Maul
Öl auf Leinwand
Lissewege
20,5 x 28 cm
olie op canvas
33 x 25 cm
Boxer
olie op canvas
42 x 34,5 cm
Steenbok
olie op canvas
Capricorne
huile sur toile
Steinbock
Öl auf Leinwand
24,5 x 32,7 cm
De zwijnenpoel
olie op canvas
Schweinebecken
Öl auf Leinwand
olie op paneel
huile sur panneau
Öl auf Holz
32 x 22 cm
Eerste Wereldoorlog
olie op canvas
La grande guerre
huile sur toile
Erste Weltkrieg
Öl auf Leinwand
41 x 31 cm
38 x 46 cm
Varken met legerhelm
olie op canvas
Cochon avec casque militaire
huile sur toile
Schwein mit Armeehelm
Öl auf Leinwand
36 x 31 cm
Ezel
olie op canvas
L’âne
huile sur toile
Esel
Öl auf Leinwand
70 x 100 cm
Bedevaart naar Scherpenheuvel
olie op paneel
Pèlerinage à Montaigu
huile sur panneau
Wallfahrt nach Scherpenheuvel
Öl auf Holz
75 x 56 cm
Norbertijn van Averbode
olie op canvas
Norbertin d’Averbode
huile sur toile
Vater aus Averbode
Öl auf Leinwand
42 x 32 cm
Pastoor
olie op doek
Pasteur
huile sur toile
Pastor
Öl auf Leinwand
Ernest Van den Panhuysen werd na het vroegtijdige overlijden van zijn ouders in Aarschot opgevoed door zijn pleegouders Jan Noppen (schrijnwerker) en Rozeke Van den Panhuysen. Aan “Tante Rozeke” bewaarde hij steeds dankbare herinneringen.
Hij werd student aan de Grieks-Latijnse humaniora aan het Sint-Jozefscollege te Aarschot. Hij volgde ook gedurende twee jaar lessen aan de Stedelijke Avondschool. Later werd hij leerling aan de Academie van Beeldende Kunsten in Leuven waar hij o.m. Constantin Meunier als leermeester had.
In 1893 trok hij een ongunstig lot en werd hij opgeroepen voor drie jaar legerdienst. Van zijn soldatentijd in Antwerpen maakte hij gebruik om lessen te volgen aan de plaatselijke Academie voor Schone Kunsten, later werd hij ingeschreven als leerling aan het Hoger Kunstinstituut van de Staat te Antwerpen waar het impressionisme van leermeester Frans Van Leemputten een diepe indruk op hem maakte.
Op 12 juli 1901 werd zijn schilderij “De terugkeer” met de prijs “De Keyzer” bekroond, hetgeen hem toeliet een studiereis van drie maanden naar Rome te ondernemen.
Inmiddels werd Van den Panhuysen op feestelijke wijze onthaald in Aarschot en werd hij samen met zijn leermeester Frans Van Leemputten op het Aarschotse stadhuis gehuldigd.
In 1905 werd hij benoemd tot leraar aan de Academie voor Schone Kunsten in Aalst. Ernest Van den Panhuysen had ondertussen kennis gemaakt en trouwde met Maria De Coninck, dochter van dokter Fr. De Coninck, lijfarts van keizerin Charlotte van Mexico.
Het echtpaar vestigde zich in 1906 te Grimbergen en vanaf 1914 in Schaarbeek.
Hij overleed op 7 maart 1929 aan de gevolgen van een aanrijding door een auto.
Nadat er door de Aarschotse Kring voor Heemkunde en het toenmalige Stadsbestuur contact opgenomen was met Mevrouw Van den Panhuysen kwam er, in 1965 op het verzoek een akkoord over gematigde voorwaarden om een groot aantal werken van haar overleden echtgenoot aan de Stad Aarschot over te maken.
(…) Wanneer men bij hem binnenkwam viel men in een ark van Noe. Overal zag men leeuwen, tijgers, kemels, paarden, koeien, schapen, honden, katten, enz., die daar sluimerden, graasden, rustten, voortstapten of zich vermaakten. Deze levende fauna, alhoewel geschilderd, maakte een deel der gewrochten uit van den grooten meester die vanden Panhuysen was. Hij verstaat goed ’t karakter der dieren en weet het magnifiek weer te geven. Realistisch juist, scherp opgemerkt, plastiek en vol innigheid zijn zijne dierenschilderingen in ’t algemeen. Hij heeft ’n zekerheid in z’n hand, ’n gevoel voor lijn en koloriet, ’n zeer gevoelig-zachte ziel: zijn hart is een schatkamer van goedheid. (…)
bron : In memoriam: Ernest vanden Panhuysen Karel Rutgeerts, 1933, p. 32
- (…) Vooral de religieuzen, wat ’n getuigenis van diep indringen in de menschelijke psychie; Van den Panhuysen was voor ons genomen in vollen scheppingsdrang. Hij kon die religieuzen zoo mooi schilderen dat geen enkel kunstenaar hem daarin zou evenaren, omdat zijn geest diep doordrong; omdat hij sympathie voelde, die kon overslagen tot geestdrift, en dat hij kunstenaar was en macht had over de kleuren en de techniek bedwingen kon. In 1903 gaven verschillige bladen zeer gunstige beoordeelingen over zijne tentoongestelde schilderijen in de tentoonstelling van Schoone Kunsten te Brussel, bijzonder de portretten van de priors der abdijen van Averbode en Grimbergen werden zeer opgemerkt en gunstig beoordeeld. Die prachtige portrettenreeksen zullen hem tot een blijvenden roem zijn; zij zijn ’n practige getuigenis van de verdieping zijner menschelijkheid. (…) bron : In memoriam: Ernest Van den Panhuysen Karel Rutgeerts, 1933, pagina 43-44.
- “In 1903 gaven verschillige bladen zeer gunstige beoordeelingen over zijne tentoongestelde schilderijen in de tentoonstelling van Schoone Kunsten te Brussel, bijzonder de portretten van de priors der abdijen van Averbode en Grimbergen werden zeer opgemerkt en gunstig beoordeeld. Die prachtige portrettenreeksen zullen hem tot een blijvenden roem zijn. Zij zijn ’n prachtige getuigenis van de verdieping zijner menschelijkheid. Eere aan Averbode: het toevluchtsoord der kunstenaars. Want Averbode heeft Van den Panhuysen, met hem werk te verschaffen, vooruitgestuwd en machtig meegewerkt om zijn faam te vestigen.”
- De digitale versie van het boekje downloaden “In memoriam: Ernest Van den Panhuysen” :