Garage Minerva Aarschot – bron: Aarschot weleer
Arthur (3 september 1939)
De oer-Belgische Minerva van Arthur is één van de eerste auto’s in Aarschot.
Vervolgens schaft Arthur zich een Dodge aan in de Jozef II-straat te Brussel, waarmee hij met Clementina wekelijks de groothandelaars in modestoffen bezoekt (o.a. waar nu het stripverhalen museum gevestigd is). Komt er op de Brusselsesteenweg een tegenligger aan, dan rijdt Arthur vlug naar de kant om een ongeval te voorkomen!
Een zwarte kever met twee gescheiden achterraampjes is de eerste auto van Frie
“Ze kunnen nog geen huis betalen en ze rijden met een Porsche.” – klaagt Jos VK aan moeder Tineke
“De witte (echt wit, niet ‘elfenbein’-wit) Porsche (met een ‘W’ nummerplaat, herinner ik mij) was wel niet de hyperzeldzame en hyperbreekbare raceversie 356 Carrera GT 2000GS. Het was wel de 356 C (gezien de afgeplatte wieldeksels en de beide uitlaten in de achterbumpersmet 1600 motor en 95 DIN-pk. én schijfremmen. Dat ging al wonderwel goed vooruit, want gewicht maar net 900 kg.” – Arie
“Deze Peugeot 404 herinner ik mij nog goed: het was een ‘Injection’ zoals links van de nummerplaat achteraan in discrete doch sierlijke letters stond vermeld. Hij was lichtblauw niet-metaalkleurig, in de woorden van Frie ‘Oslevraakesblaat’ genoemd.” – Arie
Naamvermeldingen van garagisten worden verwijderd. Heeft Frie de topversie van een type moet het kenteken er ook af. Bij een instapmodel laat hij het kenteken staan. Met branding op draagtassen mag je trouwens in Aarschot ook niet gespot worden. Bij inkopen wordt de buidel eerst binnenstebuiten gekeerd.
Citroën CX Pallas (1976-1980) geweldig comfort met hydropneumatische vering.
“De gagarist geeft toe dat het is een ‘maandagmorgenauto’ is.” – Frie
De zonen worden aan de schoolpoort afgezet. Merkt Frie onderweg zoenende studenten op, dan roept hij hen toe: “Moet ik mèrrege een matras meebrenge?” Zéér genant om later de vrijer in schoolgangen te kruisen. Vervolgens gaat Pieter per fiets naar school.
Frie koopt voor 10.000,- Frank een tweedehands Renault Fourgonette van Gervais Danone. Zaterdagnamiddagen: In de streek van Aarschot helpt Pieter notaris-verkoopsborden te plaatsen op bouw-en landbouwgronden. Met een schroef anker diep in de grond en dan met de hamer er op kloppen dat ze goed vast zitten. Met zijn stappen meet Frie gronden af. Daarna paardenvoer gaan halen in Testelt. Pieter vindt dat allemaal saai maar klaagt niet.
Frie en Ilse (foto: Champtercier, 1982)
(1988) Frederik Willems
In “de Bemde” van het schone Langdorp door Frederik Willems
“Ik herinner me een namiddag tijdens de zomervakantie van 1988. Mijn vriend Pieter Van Kerckhoven kwam thuis in Langdorp met de jeep van zijn vader aangereden.
Ik was 17 jaar en de drang om met de auto te leren rijden was prominent aanwezig en werd aangewakkerd door Pieter, net iets ouder dan mij en die zijn rijbewijs reeds op zak had.
Pieter stelde voor om een ritje te maken in “de Bemde” van het schone Langdorp. Gwendolyn Rutten, de beste vriendin van mijn zus Sofie was ook op bezoek. We vertrokken met zijn vieren richting Testelt en stopten in de Broekstraat aan de Testeltsesteenweg.
Pieter stelde voor dat ik het stuur zou over nemen. Het was niet de eerste keer dat ik met die jeep reed. Pieter had me al ettelijke malen uitgelegd hoe een auto te besturen en al de vorige ritten waren een triomf (hahaha).
Ik startte de motor en vertrok. De Broekstraat is een oude holle weg waarvan de wanden al maar steiler worden. Dat creëerde voor mij de illusie dat de weg steeds smaller werd. Ik veronderstel dat paniek me overmeesterde en plots draaide ik het stuur naar links! Een stomme reactie met als gevolg dat de jeep de flank opreed en omkantelde. Paniek! Maar niemand geraakte gewond.
Gwendolyn Rutten in een geel Holly Hobbie kleedje met grote strik, samen met Sofie Willems op de achterbank, kwamen er met de schrik van af.
Verdwaasd kropen we uit de jeep, probeerden te kalmeren en een plan te bedisselen om te voorkomen dat we het aan iemand moesten melden. Ik had namelijk nog geen rijbewijs.
We besloten om naar “Fien Shell” te telefoneren. Haar man zou ons wel helpen met zijn takelwagen om de jeep terug op zijn vier wielen te trekken.
We gingen richting Testeltsesteenweg en belden aan de woning van de ouders van dokter Van Tongelen. We vertelden wat er gebeurd was en vroegen of we de garagist mochten telefoneren (gsm bestond toen niet). De geschrokken mevrouw Van Tongelen wilde de politie bellen. Dat we de politie op ons dak zouden krijgen was het laatste wat we wilden. We opperden dat de jeep eerst geheveld moest worden en dat we later zelf de politie zouden verwittigen.
Pieter belde met “Fien Sell” en even later kwam de takelwagen er aan. De jeep werd rechtgetrokken en de garagist zag dat er carosserieschade was. Ik panikeerde om mijn ouders en die van Pieter in te lichten. Pieter stelde me gerust: “Maak je geen zorgen, we lossen dit op.” De jeep werd naar de garage getakeld en wij keerden te voet terug naar huis.
Verbaasd opende mijn moeder de voordeur: “Jullie zijn toch met de jeep vertrokken en nu komen jullie te voet terug! Wat is er gebeurd?” Ik biechtte het avontuur op en het werd niet mijn beste dag.
Die avond lichtte moeder mijn vader in. Ik werd op het matje geroepen en er aan herinnerd dat mijn gedrag onaanvaardbaar was (roekeloos gedrag van een verwend nest, zonder rijbewijs, etc.). Ik moest mij ook gaan verontschuldigen bij Pieter’s vader.
De volgende dag fietste ik naar de Steenheuvels waar de familie Van Kerckhoven woonde en bood mijn excuses aan. De notaris stelde mij gerust: “Ge moet het u niet aan trekken maar ziet dat ge in de toekomst ’tegoei’ met de auto leert rijden.” De jaren die volgden, werd dit incident “een inside joke” van de familie.” – Frederik Willems
De eerste BMW serie 7 gemaakt tussen 1977 en 1987. Het statusblik van Frie verbruikt veel olie. (foto: 1985)
BMW 325 ix
Zwei Frauen in Brüssel, eine Parkplatz – was ist da passiert? “Waarom laat papa lijkbleek de politiecommissaris van Aarschot naar buiten?” vraagt Pieter. De dag voordien hield Mia (49) een parkeerplaats vrij voor Frie die in aantocht was. Ze moest op de stoep springen want een andere wagen pikte vrijpostig de parkeerplaats in. Mia trok het portier van de geparkeerde auto open en gaf de vrouwelijke chauffeur met haar briljant en goud geringde hand een harde mep in haar gezicht. Een getuigen noteerde… . Het slachtoffer heeft klacht ingediend want kan zo niet meer werken. In het proces staat: “…Une Flamande d’une quarantaine d’année avec un genre de vison…”. Frie vreest dat hij de rest van zijn leven moet betalen. Maar Mia’s soliede netwerk maakt er terstond een doofpotaffaire van.
In de jaren ’90 rijdt de hoofdspersoon van deze rubriek met deze Japanese patserbak, een Honda Legend II 3.2i V6 (bouwjaren 1990-1996). “De beste auto die ik ooit heb gehad.” – Frie
Geregeld gaan de notaris en Pieter op prospectie bij autodealers, die hen met de nodige égards rondleiden:
F: Autoliefhebbers vervangen hun wagen niet graag. Het draait om het gevoel van: ik droom ervan. Ik was liever garagist geworden dan notaris.
Een garagehouder haakt in: Allé Meniejer de notuires, tot as me nog es zuike kunne doen!
(1993) Frie merkt de ‘H’ broeksriem van Pieter op:
F: Awel joeng, ‘H’ van Honda? Hebben ze u in de garage ne ceinture gegeven? Is het de ‘H’ van homo?
M: Maarr nee Frrie. Dat is Hermès. Wij kunnen dat niet betalen, maarr hij heeft het verr gebrracht…
F: Het enige wat da menneke kan zeggen is “Da’s chique of da’s niet chique”. En er zit geen werken in. Dat’em maar met een rijke trouwt die hem kan onderhouden.
Wanneer Clément Jamar (58) sterft rijdt Mia zijn Peugeot 404 verder. Pieter krijgt weinig speelgoed omdat hij toch alles kapot doet, zoals bv zijn miniatuurautootjes die hij achter de wielen van de 404 plaatst in de garage van de Elisabethlaan. Mia rijdt de autootjes plat en Pieter krijgt kletsen.
(1974) “Le temps des cerises” en “Sjakie van de hoek” klinken in de lichtblauwe Golf van Mia op weg naar Hasselt en Houthalen. (foto: met de Golf ontwerper Giorgetto Giugiaro)
Matra Simca Rancho – En voiture Mia! (1978-1982)
In de garage heeft Pieter het stuur van deze Rancho helemaal door gedraaid. Mia heeft niets in de gaten en wanneer zij vlot de garage uitrijdt knalt ze tegen de muur.
Honda Civic S (1979-1983) 154.000km zonder een mankement. Volgestouwde opbergvakken met audio-cassettes van Julio Iglesias, Joe Dassin, Michel Sardou, Albano&Romina Power, …
Honda Aerodeck (1985-1990)
Opel Astra GSI (1992)
Pieter – Yamaha 80cc
Pieter (20) cruist in het ‘Schwulenviertel’ van Brussel waar hij een Marrokaanse muscle hunk ontmoet die graag op Pieter èn met Frie’s Honda rijdt. Pieter komt in een Schaarbeeks’ dakappartement terecht waar de man huist bij zijn moeder en zusjes. Wanneer de hunk niet op een afsraakje verschijnt is de moto verdwenen. “Alé, dan moet ik daar oek gèn assurance ne-mieje veu betuile. Hij heeft mijne moto luite pikke, in Brussel, veu de jeanette-koote.” – reageert Frie. En de hunk is niet meer bereikbaar. Wat later ziet Pieter hem met zijn moto in Brussel toeren. Hij laat het zo, want te lastig om op te lossen… .
de gebroeders Van Kerckhoven (1984)
(1982) Met de bordeaux Pacer (bouwjaren 1975-1980) van buurvrouw Clairette leert Pieter zichzelf in ’t geniep autorijden. “Maar waar heeft’em dat toch geleerd?” – Godfried. De carrosserie bestaat voor meer dan een derde uit glas en wordt in Aarschot “den aquarium van Clairette” genoemd. De rechterdeur was 10 centimeter langer dan de linker. Tijdens soupers helpt Pieter wijn schenken, speelt piano voor de gasten en haalt vervolgens de sleutels uit hun mantels en probeert hun auto’s uit.
De jonge Pieter voelt zich een buitenbeentje. Hij verlangt naar vrijheid, naar een bestaan dat niet wordt bepaald door schema’s en planningen: “Mijn leven werd ingevuld, als een kleurplaat. De grenzen duidelijk afgebakend door dikke zwarte lijnen.” (foto: Amsterdam, 1999)
een Harley is een perfect voorbeeld van hoe Pieter zijn mannelijkheid in de verf wilt zetten (foto: Parijs, 2021)
“Freiheit ist der Wille, für sich selbst verantwortlich zu sein.” – Max Stirner
<< XXV Lavendula
XXVII Kleinkinderen >>>